16.11.22

Що таке медіаграмотність?

Ні, не взагалі так філософські, а як конкретне завдання для якоїсь конкретної нашої школи. Іншими словами, що там записано в навчальній програмі? А в якій саме, бо їх же є багато... Ну, як починати від початку, то берімо для опрацювання самих наймолодших, 5-6 клас. І робімо витяг з програми (велику цитату), щоб потім його трошки доопрацювати, аби зручніше було обговорювати. Отже:

Держстандарт визначає інформаційно-комунікаційну компетентність, що передбачає (нумерацію додано для зручності подальшого обговорення):

1. критично та усвідомлено використовувати цифрові технології для пошуку, нагромадження, перевірки і впорядкування інформації;
2. спільно працювати онлайн у медіапроєктах;
3. створювати медіатексти та поширювати їх;
4. виявляти маніпуляції інформацією під час аналізу медійних повідомлень,
5. виявляти джерела та авторів інформації,
6. робити коректні посилання, поважати дотримання авторського права,
7. критично оцінювати інформацію, її значення і вплив на людину та суспільство,
8. відповідально і безпечно використовувати інформаційно-комунікаційні технології та цифрові пристрої для доступу до інформації, спілкування і співпраці,
9. використовувати інформаційні технології з дотриманням етичних, міжкультурних і правових норм інформаційної взаємодії;

Як уявити собі перелічені компетентності у вигляді процесу і вимог до кожної складової, то можна побачити таку картину:


А далі розглянемо окремі теми (їх шість), що відображені у структурі інтегрованого міжгалузевого курсу:
 
1 Інформація та її значення в житті людини.

1.1 Зміст

Інформація. Інформаційні революції. Види інформації. Джерело інформації. Вплив інформації на життя та діяльність людини.
 
1.2 Навчальна діяльність
 
1.2.1 Наведення прикладів джерел інформації за видами із запропонованих учителем.
1.2.2 Коментоване читання.
1.2.3 Застосування дидактичних ігор.
1.2.4 Групова робота з джерелами інформації.
1.2.5 Формулювання питань до запропонованого тексту.
1.2.6 Створення усних повідомлень з використанням декількох джерел.
1.2.7 Фронтальна бесіда.
1.2.8 Самостійна робота з пошуку джерел інформації
1.2.9 Добір інформації з якої-небудь теми (обраної разом з учителем) з доступних (наявних) джерел.
1.2.10 Ранжування запропонованої інформації за її соціальною значущістю.
1.2.11 Наведення прикладів впливу інформації на власне життя під час бесіди.
1.2.12 Ознайомлення з інформацією та з коментарем до неї з метою обґрунтування власної щодо коментаря.
1.2.13 Ознайомлення з інформацією з метою виявлення та виправлення в ній помилок.
1.2.14 Використання інтерактивних методів роботи.
1.2.15 Робота зі словником.
 
1.3 Результати
 
1.3.1 сприймає усну інформацію;
1.3.2 розрізняє джерела інформації за видами (матеріальні/ нематеріальні, первинні/вторинні, текстово-візуальні тощо);
1.3.3 визначає риси/ознаки джерела, тему і походження запропонованого джерела інформації;
1.3.4 пояснює способи нагромадження та пошуку інформації;
1.3.5 добирає інформаційні джерела за заданими критеріями, за пропонованою тематикою та походженням;
1.3.6 стисло переказує зміст почутого повідомлення;
1.3.7 аналізує та інтерпретує різні види інформації;
1.3.8 визначає основну і другорядну інформацію;
1.3.9 характеризує особливості різних видів інформації;
1.3.10 розрізняє та пояснює інформаційні процеси в навколишньому середовищі в контексті розв’язання конкретних життєвих завдань;
1.3.11 описує та оцінює позитивний і негативний вплив інформаційних технологій на власне життя і суспільство;
1.3.12 пояснює вплив джерел інформації на формування поглядів власних та інакших;
1.3.13 порівнює інформацію з різних джерел за наданими критеріями;
1.3.14 використовує цифрові технології для пошуку потрібної інформації, її добору, перевірки, впорядкування і поширення;
1.3.15 розрізняє тексти соціального, культурного та історичного змісту;
1.3.16 виокремлює основне і другорядне в джерелі інформації;
1.3.17 пояснює і доцільно застосовує терміни, поняття, які вжито в запропонованих джерелах;
1.3.18 шукає, добирає й упорядковує за допомогою вчителя чи інших осіб матеріали з різних джерел, планує свою діяльність для реалізації поставленого завдання;
1.3.19 перетворює інформацію з почутого повідомлення в різні форми повідомлень, усно відтворює зміст повідомлення;
1.3.20 використовує пошукові системи для отримання інформації, дізнається значення незнайомих слів;
1.3.21 знаходить інформацію щодо поставленої проблеми.
 
2 Медіа в сучасному світі.
 
2.1 Зміст

Що таке медіа. Види медіа: друковані, електронні, авдіо, візуальні, авдіовізуальні.
Коротка історія розвитку медіа: преса, радіо, телебачення, інтернет.
Засоби масової інформації. Сучасні медіа. Значення медіа в житті суспільства.
 
2.2 Навчальна діяльність
 
2.2.1 Пояснення вчителя/вчительки.
2.2.2 Складання таблиці видів медіа.
2.2.3 Підготування виступу на теми історії розвитку медіа.
2.2.4 Виконання завдань під час групової роботи.
2.2.5 Запис міркувань щодо власного медійного дня.
2.2.6 Використання інтерактивних методів роботи.
2.2.7 Робота зі словником.
2.2.8 Формулювання запитань під час обговорення.
2.2.9 Ознайомлення з медіаповідомленням з метою представлення запропонованої інформації в табличній формі.
2.2.10 Складання тематичної добірки інформаційних матеріалів друкованих медіа з якої-небудь теми.
2.2.11 Ознайомлення з телепрограмою з подальшим складанням анонсів декількох передач за їх назвами.
 
2.3 Результати

Учень/учениця:
2.3.1 пояснює походження медійного джерела за зовнішніми ознаками;
2.3.2 характеризує історичний та описує хронологічний аспект розвитку медіа;
2.3.3 знає різновиди медіа;
2.3.4 розуміє і пояснює зміст понять і термінів теми;
2.3.5 відрізняє види медіа за їх ознаками;
2.3.6 пояснює специфіку жанру й виду медіа;
2.3.7 характеризує етапи розвитку масмедіа, пояснює вплив медіа на професійний розвиток і дозвілля людей;
2.3.8 розуміє і пояснює групи жанрів друкованих медіа;
2.3.9 називає складові частини і структуру газети;
2.3.10 знає основні види і жанри кінофільмів та програм телебачення;
2.3.11 знає основні різновиди відеокліпів;
2.3.12 розуміє аспект впливу музичних складників (тексту, музики, голосу тощо) на емоційний стан людини;
2.3.13 класифікує формати радіо.

3 Медіатекст та медіаповідомлення.

3.1 Зміст

Медіаповідомлення. Медіатекст. Аналіз, інтерпретація та оцінювання медіаповідомлень. Мова медіа. Реклама.
 
3.2 Навчальна діяльність
 
3.2.1 Пояснення вчителя/вчительки.
3.2.2 Робота з навчальним медіатекстом.
3.2.3 Формулювання запитань під час обговорення.
3.2.4 Робота зі словником та пошуковими системами.
3.2.5 Застосування інтерактивних вправ.
3.2.6 Складання плану аналізу медіаповідомлення за поданими критеріями.
3.2.7 Фронтальна, групова та індивідуальна роботи учнів.
3.2.8 Формулювання запитань.
3.2.9 Мініпроєкт «Створення рекламного продукту, що стосується школи (класу)».
3.2.10 Аналіз кадру (фотографії, плаката, рекламного постера) з погляду того, що там відбувається.
3.2.11 Перегляд неозвученого уривка медіатексту та розроблення свого плану звукової доріжки для цього фрагмента.
3.2.12 Аналіз рекламних афіш медіатекстів (візуальна й письмова інформація, найважливіша частина такої інформації, указівки на жанр медіатексту, композиція афіші).
 
3.3 Результати

Учень/учениця:
3.3.1 виявляє і відтворює прихований зміст медіаповідомлення;
3.3.2 визначає актуальність і несуперечливість медіатексту (наприклад, чи наведена інформація правдива, актуальна, несуперечлива) на основі власного досвіду та досвіду інших осіб;
3.3.3 використовує надійні джерела для добору текстів, зокрема медіатекстів;
3.3.4 формулює питання різного типу до тексту/медіатексту, візуальних джерел;
3.3.5 аналізує «мову» музичного медіатексту;
3.3.6 виокремлює основне і другорядне в медіаповідомленні;
3.3.7 визначає і обговорює «мову» медіатекстів, пов’язаних із екранною мовою;
3.3.8 розуміє основні виразні засоби кіно;
3.3.9 розуміє, пояснює і використовує поняття мови кіно: кадр, ракурс, план тощо;
3.3.10 ідентифікує процес створення різноманітних жанрів кіно- та телепродукції;
3.3.11 характеризує специфіку кіно- і телепродукції;
3.3.12 аналізує одну чи кілька сюжетних ліній;
3.3.13 знає історію, види та форми реклами;
3.3.14 розуміє особливості рекламного медіатексту;
3.3.15 визначає «мову» реклами;
3.3.16 декодує рекламні тексти;
3.3.17 наводить приклади спроб маніпуляції свідомістю в рекламних меседжах;
3.3.18 формулює висновки відповідно до поставленого завдання.

4 Критичне мислення у формуванні медіаграмотності
 
4.1 Зміст

Критичне ставлення до інформації. Факт і судження. Достовірність та надійність інформації.

Маніпуляції і фейки. Перевірка достовірності інформації.
 
4.2 Навчальна діяльність
 
4.2.1 Коментоване читання.
4.2.2 Складання таблиці «Факт, судження, фейк».
4.2.3 Наведення прикладів достовірної і недостовірної інформації з найдених джерел.
4.2.4 Пояснення вчителя/вчительки.
4.2.5 Робота з навчальним медіатекстом.
4.2.6 Фронтальна, групова та індивідуальна роботи учнів із запропонованими рекламними продуктами щодо виявлення маніпуляцій.
4.2.7 Робота з пошуковими системами для перевірки інформації на достовірність.
4.2.8 Проведення мінідискусій за поставленими проблемами.
4.2.9 Порівняння кількох поглядів (наприклад, професійних журналістів, мистецтвознавців) на події, відображені в медіатексті і про сам медіатекст.
4.2.10 Аналіз медіатексту на історичну тему, заснованого на документальних фактах. Вивчення країнознавчих, політичних та історичних матеріалів, що стосуються цієї теми і періоду часу. Порівняння вивчених матеріалів із зображенням історичних подій у медіатексті (образ країни, народу, раси, національності, соціального ладу, політичного врядування, системи правосуддя, освіти, трудової діяльності тощо).
 
4.3 Результати

Учень/учениця:
4.3.1 розпізнає наявні в інформації факти, судження та аргументи;
4.3.2 обґрунтовує достовірність, повноту інформації, у разі потреби звертаючись до відповідних джерел;
4.3.3 оцінює надійність різних джерел інформації;
4.3.4 розпізнає факти і судження в інформаційних джерелах;
4.3.5 піддає сумнівові інформацію з медіатексту на підставі розрізнення фактів і суджень про факти;
4.3.6 пояснює вплив джерел інформації на формування поглядів власних та інакших;
4.3.7 наводить аргументи щодо надійності джерел і достовірності інформації в медіатекстах;
4.3.8 використовує запропоновані ресурси для перевірки сумнівної інформації та надійності джерел;
4.3.9 критично оцінює, виявляє маніпуляції історичною та актуальною для суспільства інформацією у процесі аналізу електронних медіа;
4.3.10 формулює запитання щодо достовірності інформації з різних джерел;
4.3.11 астосовує критерії визначення достовірності інформації (за допомогою вчителя);
4.3.12 розпізнає прояви маніпулювання інформацією на конкретних прикладах;
4.3.13 зіставляє джерела інформації щодо їх достовірності та повноти;
4.3.14 наводить приклади спроб маніпуляції свідомістю в рекламних меседжах.
 
5 Інтернет та інформаційні технології
 
5.1 Зміст

Інтернет. Соціальні мережі. Етика спілкування та поведінки в мережах. Медіабезпека.

Правові аспекти використання медіаресурсів. Авторське право. Створення власних медіаповідомлень.
 
5.2 Навчальна діяльність
 
5.2.1 Пояснення вчителя/вчительки.
5.2.2 Фронтальна, групова та індивідуальна роботи учнів.
5.2.3 Складання переліку «Складники авторського права».
5.2.4 Створення простих мультимедійних продуктів.
5.2.5 Складання правил етичної поведінки в соціальних мережах.
5.2.6 Формулювання запитань з теми «Медіабезпека в інтернеті».
5.2.7 Запис власних міркувань
5.2.8 «Плюси і мінуси комп’ютерних та відеоігор».
5.2.9 Розв’язання пізнавальних завдань.
5.2.10 Мініпроект «Якою буде наша інтернет сторінка класу».
5.2.11 Аналіз рекламних медіатекстів (візуальна й письмова інформація, найважливіша частина такої інформації, указівки на жанр медіатексту, композиція афіші) розміщених в інтернеті.
5.2.12 Складання списку відвідування сайтів в інтернеті за тиждень.
5.2.13 Робота зі словником: терміни з онлайн-безпеки.
5.2.14 Виклад запропонованої інформації, із такою її зміною, щоб вона стала доступною молодшим дітям.
 
5.3 Результати

Учень/учениця:
5.3.1 створює та самостійно презентує простим способом медіатексти на визначену тематику;
5.3.2 створює вербальні та візуальні (графіки, діаграми, фільми) повідомлення, мультимедійні презентації;
5.3.3 дотримується основних засад академічної доброчесності під час створення власних текстів;
5.3.4 створює невеликі типові повідомлення/медіатексти на захищених цифрових сервісах і в соціальних мережах щодо проблем, пов’язаних з особистим досвідом та освітньою діяльністю;
5.3.5 бере участь в онлайн-дискусіях, розпізнаючи розбіжності в думках, і толерантно обстоює власну позицію, дотримується норм етикету;
5.3.6 дотримується основ безпечної поведінки в цифровому середовищі та основних засад академічної доброчесності;
5.3.7 описує вплив цифрових технологій на навколишнє середовище і добробут суспільства;
5.3.8 наводить приклади переваг і небезпек використання цифрових технологій у знайомих ситуаціях;
5.3.9 розуміє важливість балансу між екранним часом і власним добробутом;
5.3.10 розрізняє інформаційне “сміття” цифрового і нецифрового формату;
5.3.11 дотримується правил кібербезпеки;
5.3.12 наводить приклади і застосовує заходи безпеки та захисту особистого інформаційного простору;
5.3.13 дотримується авторських прав і враховує різні типи дозволів на використання інформаційних ресурсів у власній і груповій роботі та творчості;
5.3.14 створює повідомлення на доступних ресурсах, додержуючись правил і враховуючи соціальні, культурні та інші особливості учасників онлайн-комунікації;
5.3.15 дотримується авторських прав і враховує різні типи дозволів на використання інформаційних ресурсів у власній і груповій роботі та творчості;
5.3.16 пояснює важливість дотримання принципів академічної доброчесності та авторського права в інформаційній діяльності;
5.3.17 розрізняє різні типи дозволів на використання чужих інформаційних ресурсів і дотримується їх у власній чи груповій роботі;
5.3.18 зазначає джерела, використані у своїх роботах;
5.3.19 дотримується авторського права та етичних норм у роботі з інформацією та під час онлайн-спілкування;
5.3.20 розуміє значення правильного оформлення цитат із посиланням на автора;
5.3.21 розрізняє позитивні та негативні риси комп’ютерних та відеоігор.


6 Медіапрофесії та медіамистецтво.
 
6.1 Зміст

Професії, пов’язані з медіа. Журналістика. Професії в кіно, мультиплікації і на телебаченні. Професії на радіо. Виробництво медіапродукції. Медіамистецтво. Створення власних медіатворів.
 
6.2 Діяльність
 
6.2.1 Пояснення вчителя/вчительки.
6.2.2 Коментоване читання.
6.2.3 Підготування виступу на тему «Медіапрофесії», «Українське кіно».
6.2.4 Створення простих мультимедійних продуктів.
6.2.5 Фронтальна, групова та індивідуальна роботи учнів.
6.2.6 Мініпроєкт «Презентація однієї з професій кіномистецтва».
6.2.7 Робота зі словником.
6.2.8 Розв’язання пізнавальних завдань.
6.2.9 Інтерактивні вправи.
6.2.10 Мінідискусія на тему «Мистецтво цифрового світу дорівнює класичному».
6.2.11 Запис власних міркувань.
6.2.12 Формулювання дослідницьких питань.
6.2.13 Складання програм теле-/радіопередач для різного роду каналів з урахуванням часу виходу в етер, авдиторії, конкурентної здатності.
6.2.14 Написання синопсису за літературним твором.
6.2.15 Знімання короткого відеосюжету (тривалість: 1–3 хв) з використанням різних способів.

6.3 Результати

Учень/учениця:
6.3.1 інтегрує інформацію, подану різними способами (словесну, графічну, числову тощо) в межах одного або кількох медіатекстів;
6.3.2 трансформує графічну інформацію на основі одного джерела в текстову, зокрема з використанням мультимедійних засобів;
6.3.3 створює елементи власного медіатексту на основі прочитаного, зокрема авдіовізуального та художнього текстів;
6.3.4 розуміє ролі мистецьких засобів у впливі медіатекстів на свідомість людини;
6.3.5 виявляє і використовує за допомогою вчителя чи інших осіб у власній мистецькій діяльності авторський продукт;
6.3.6 створює, опрацьовує і з урахуванням відповідальності поширює простий мистецький медіатекст під керівництвом учителя або інших осіб;
6.3.7 знає перелік професій, пов’язаних із пресою і розуміє їх функціональні обов’язки;
6.3.8 застосовує цифрові технології для створення, презентації та популяризації художніх образів, мистецьких ідей;
6.3.9 переводить художню інформацію з цифрового формату в нецифровий і навпаки;
6.3.10 знає основні професії у сфері журналістики, радіо-, кіновиробництва та телебачення;
6.3.11 демонструє навички побудови і написання синопсису (сюжету);
6.3.12 усвідомлює, що кіномистецтво — складник художньої культури, що має величезний гуманістичний потенціал.

А тепер давайте докладніше розглянем навчальну діяльність.

Немає коментарів:

Дописати коментар